Màrketing de guerrilla 3.0
Els principis bàsics del màrqueting són els mateixos per a les grans corporacions com per a les pimes o negoci local, aquests mateixos principis són vàlids en el màrqueting convencional com en el digital. Al cap ia la fi, un Pla de Màrqueting és el full de ruta del sentit comú per assolir els objectius comercials de qualsevol negoci.
És molt freqüent trobar empreses que han gaudit dels avantatges d’haver nascut en un moment òptim i no disposen d’aquesta eina estratègica, els ha anat molt bé i no veuen la utilitat o no troben el moment.
No obstant això, l’acceleració que vivim en els moments actuals, exigeix estar atent als canvis, a les noves oportunitats emergents i com no, a les amenaces directes i indirectes.
La diferència entre una gran empresa i un negoci local està en la forma en què una i altra aborden el mercat, els instruments, estratègies a emprar i …… els recursos disponibles.
Les eines digitals ens permeten un coneixement dels clients sense precedents i amb uns costos extremadament baixos, accessibles per a qualsevol negoci, això fa que molts més competidors es disputin el mateix segment de mercat i es deslligui una lluita ferotge per la visibilitat.
Aconseguir les primeres posicions en els cercadors pot suposar un esforç insostenible (en temps i en diners) per a molts negocis locals. Intentar competir en el mateix terreny amb empreses grans en recursos és molt arriscat i amb poques possibilitats de guanyar.
La premissa bàsica de qualsevol pla de màrqueting ha de ser “coneix al teu client” i en això, el negoci local compta amb avantatges si sap jugar bé les seves cartes. La proximitat és clau, el contacte personal facilita molt escoltar i comprendre als clients, reaccionar a les seves necessitats i interessos. Però cal fer un pas més, estendre la “proximitat” a l’entorn digital dels consumidors, construint una “experiència d’usuari” més enllà de productes i serveis.
Les xarxes socials ens permeten escoltar als nostres clients, ens permeten dirigir missatges i propostes personalitzades a públics molt delimitats, amb costos realment baixos en comparació amb els mitjans de masses clàssics. Però no hem dit que sigui fàcil, cal dedicar temps a analitzar les mètriques, com es comporten els usuaris en els nostres espais digitals, cal testejar estratègies, avaluar resultats, respondre a les preguntes dels clients i ser molt àgil.
Sovint resulta difícil batallar en dos fronts al mateix temps, desenvolupar un model de negoci, ocupar-se de la seva gestió diària i al mateix temps gestionar amb habilitat els nous mitjans de relació amb els clients. Delegar la gestió de les xarxes socials a un Community Manager pot ser una solució, l’èxit rau en escollir a algú que conegui molt bé el nostre sector. Personalment, aposto més per un model de “coaching comercial”, algú que t’ajuda a assolir els teus objectius, perquè el core business no es pot delegar.
Els recursos són limitats, mentre que les formes de gastar-los són sempre il·limitades, un bon Pla de Màrqueting és la garantia de saber on vas, amb què comptes i quan estàs arribant, i no dispersar recursos.
L’èxit es compon d’un 10% d’inspiració i un 90% de transpiració.
Comentaris recents